معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای
معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای
مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سال 1344 به منظور تربیت تکنسین درجه 1 (کمک مهندس و مهندس عملی) تحت نظر هیأت امنای پلی تکنیک تهران با سطحبندی 2 ساله تأسیس شد. پس از انقلاب اسلامی مراکز تربیت معلم فنی و حرفهای با انستیتوهای تکنولوژی ادغام شدند و با نام مجتمع آموزش فنی و حرفهای بکار خود ادامه دادند. پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد دانشگاهها، در وزارت آموزش و پرورش دفتر مدارس عالی فنی و حرفهای تأسیس شد که مسئولیت اداره آموزشکدهها را برعهده گرفت.
این مراکز با عناوین آموزشکدههای فنی و حرفهای، مرکز هماهنگی آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت معلم، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) ادامه فعالیت داده و در نهایت با نام دانشگاه فنی و حرفهای، درسال 1390، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال داده شدند.
دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت تفکیک جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می کند به نحوی که برخی مراکز آن ویژه پسران و برخی نیز مختص دختران است. این مراکز در قالب 167 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفهای در استان های مختلف کشور پراکنده اند که از این تعداد116 مرکز متعلق به پسران و 51 مرکز مربوط به دختران می باشد.
عمده فعالیت آموزشی این دانشگاه در حال حاضر در سطح کاردانی است و هدف، تربیت کاردان (تکنسین) است. البته در تعدادی از مراکز این دانشگاه، دورههای کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعالند به نحوی که سطح کاردانی پیوسته با 54 رشته و کارشناسی ناپیوسته با 26 رشته ودر قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می نمایند.
ترکیب گروه های آموزشی این دانشگاه به قرار زیر است: فنی و مهندسی در حدود (58%)، کشاورزی و دامپزشکی در حدود (21%)، علوم انسانی در حدود (7%)، علوم پزشکی در حدود (2%) و هنردر حدود(12%) میباشد.
از آنجا که 70 درصد از آموزش های این دانشگاه کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری می باشد (آموزش های عملی در تعداد 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد)، لذا دانش آموختگان علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت های عملی و کاربردی لازم نیز برخوردارند و اکثراً در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می شوند.
مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور معتبر می باشد. طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع (کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته) 2 سال و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.
اهداف و ماموریت ها دانشگاه فنی و حرفه ای
مأموریت ها
تربیت تکنیسین و آموزش عالی فنی و حرفه ای جوانان دوره سنی 24-17 در دوره هایی که بخش خصوصی کمتر به آن می پردازد و دوره های آموزش عالی که نقش بنیادین در توسعه صنعت، کشاورزی و خدمات کشور دارند.
توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در سطح پایین و میانی مشاغل
تولید فناوری های سطوح پایین و میانی
طراحی، اجرا و توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای
ایجاد و ارتقای دانش، نگرش و مهارت های دانشجویان و شکوفایی استعدادهای نهفته در آنان
توانمند نمودن دانشجویان برای کاربرد علوم و فنون و ایجاد زمینه های اشتغال در بازار کار
اهداف
توسعه آموزشهای عالی فنی و حرفه ای کشور
گسترش شایستگی حرفه ای از طریق توسعه دانش، مهارت و نگرش در سطوح تربیت کاردان و کارشناس فنی و حرفه ای
اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقا توانمندسازی سرمایه های انسانی
کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی
تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصتهای جدید شغلی و فنی و حرفه ای
ارتقای جایگاه آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور
افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی
ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن نرخ بهره وری نیروی انسانی
پاسخگویی به نیازهای صنایع در حوزه های مهارتی و تکنولوژیکی در سطح آموزش عالی
گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری
درک نیازهای بخش صنعت در عرصه نیروی انسانی از طریق ایجاد ارتباط نزدیک بین محیط آموزش و صنعت برای ایجاد قابلیت های حرفه ای و مکان یابی برای اشتغال فارغ التحصیلان
گسترش آموزش های کارآفرینی، به منظور توسعۀ اشتغال مولد
توانمندسازی اجتماعی دانشجویان به منظور راه اندازی محیط های اشتغال و کارآفرینی
بهبود و توسعه پیوندهای دانشگاه، بنگاه های اقتصادی و بازار در چارچئب رویکردهای نظام های محلی و ملی نوآوری
بهبود فرهنگ کار و تولید در کشور
بهبود جایگاه آموزش های فنی، حرفه ای و شغلی در کشور
فرصت سازی برای ارتقاء سطح دانش، مهارت و تحصیل دانش آموختگان دوره های متوسطه کارو دانش و فنی و حرفه ای
بومی سازی توسعه اقتصادهای محلی از طریق آموزش منابع انسانی مستعد محلی موافق برنامه های آمایش سرزمین
کمک به تنظیم و تحقق جهت گیری های اقتصادی کشور از طریق توسعه آموزش های نیروی کار
آموزش منابع انسانی کار و تولید برای تحقق اولویت های اقتصادی کشور بویژه در منابع انرژی، آب، حمل و نقل، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، فلزات و فولاد.
مزیت های نسبی
برخورداری از شبکه گسترده از دانشکده ها و آموزشکده ها (173 مرکز فعال)
برخورداری از برند معتبر آموزش فنی و حرفه ای با قدمت پنجاه ساله (انستیتو های تکنولوژی، مدارس عالی فنی، آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای)
برخورداری از فضای های گستردۀ آموزشی،کارگاهی و کشاورزی
برخورداری از شبکه گسترده مربیان و مدرسان خبره
ورودی های پیوسته برای دانشگاه (دانش آموزان هنرستان و کاردانش)
برنامه درسی مبتنی بر تحلیل شغلی وتوانمندی ها
محیط آموزشی (فضای کالبدی ،محیط کار)
ارزشیابی (اطمینان از توانمندی های حرفه ای)
خروجی سیستم: نیروی کاری جامعه
اشتغال یافتن رقمی حدود 80-70 درصد از دانش آموختگان
انتظارات از دانشگاه (مطابق سند راهبردی):
تبدیل شدن به قطب دانشگاه های فناور، نوآور و کارآفرین ایران
برخوردار از بالاترین میزان جذب دانش آموختگان در بازار کسب و کار و اشتغال کشور
برخوردار از بالاترین تعداد دانش آموختگان خود اشتغال، کارآفرین و ثروت آفرین
برخوردار از بالاترین استانداردهای کیفیت مهارت آموزی
بهره بردار از بالاترین سطح فناوری های نو در آموزش و پژوهش
برخوردار از بهترین برند معتبر ملی و منطقه ای آموزش های فنی و حرفه ای
هماهنگی با سیاست های اقتصاد مقاومتی
افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق توسعه آموزش های مهارتی و حمایت از نوآوری، در قالب تربیت تکنیسین مهارتی همراستا رشد بهره وری اقتصاد و همچنین آموزش مداوم نیروی کار در طی دوره های کوتاه مدت تکمیلی (مواد 3و 5)
ساماندهی آموزشکده ها و دانشکده ها (ماده 16)
امکان تولید نیازهای تجهیزات اداری و برخی اقلام مصرفی مورد نیاز دانشگاه ها و دستگاه های اجرای با هدف درآمد زایی و صرفه جویی در هزینه ها (ماده 16)